-
Przejścia osobowo-towarowe – przejścia przeznaczone dla osób wyposażonych w urządzenie do przewozu np. bagażu (wózek do bagażu na lotnisku lub w sklepie).
- Przejście dla osób niepełnosprawnych – przejście przeznaczone dla osób z wózkiem inwalidzkim lub wymagających pomocy drugiej osoby dla celów przemieszczania się.
- Przejście osobowe z bagażem – przejście przeznaczone dla osób z dodatkowym bagażem (np.: plecak, torba, torebka, walizka, teczka, neseser).
- Przejście dla osób z dziećmi – przejście dla opiekuna z dzieckiem.
- Przejście osobowe – przejście przeznaczone dla osób bez bagażu, zwierząt oraz pojazdów (np. wózków inwalidzkich).
- Przejścia ewakuacyjne – przejścia, które zgodnie z odpowiednimi przepisami krajowymi stanowią część drogi ewakuacyjnej w obiektach budowlanych.
- Wspomaganie kontroli ruchu osobowego przez urządzenie – udrażnianie sekcji przejścia dla ruchu osobowego w urządzeniu poprzez zwalnianie blokad elektromagnetycznych na podstawie sygnału z systemu kontroli dostępu oraz udostępnianie sygnału zwrotnego informującego o wykonaniu pojedynczego cyklu przejścia (interpretowanego jako przemieszczenie się osoby przez sekcję przejścia).
- Miejsca strzeżone – miejsca nadzorowane przez służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo użytkowania urządzeń oraz kontrolę i uporządkowywanie ruchu osobowego, zapobiegające przypadkom powstawania zatorów, prób nieautoryzowanych wejść lub niezgodnego z przeznaczeniem oraz dokumentacją urządzenia użytkowaniem urządzeń.
KIERUNKI PRZEJŚCIA
- Kierunek prawy – osoba wchodząca do strefy wewnętrznej prawą ręką dotyka obudowy urządzenia.
- Kierunek lewy – osoba wchodząca do strefy wewnętrznej lewą ręką dotyka obudowy urządzenia.
PRZEPUSTOWOŚĆ PRZEJŚCIA
- Przepustowość urządzenia – to liczba cykli pracy, które może wykonać urządzenie w czasie jednej godziny i wynosi w zależności od urządzenia od 500 – 1800 cykli/h.
- Planowana przepustowość przejścia – planowana liczba przejść osobowych przez strefę przejścia w ciągu jednej godziny. Wskaźnik ten w stosunku do rzeczywistej przepustowości przejścia może mieć odchylenia w zależności od wpływających na niego czynników.
- Rzeczywista przepustowość przejścia – liczba przejść osobowych przez strefę przejścia w ciągu godziny mierzona na obiekcie.
Dla celów określenia planowanej przepustowości przejścia na obiekcie wykorzystuje się przybliżone wskaźniki przepustowości, podane w tabeli poniżej.
Obiekty użyteczności publicznej 300-500 osób/h
Obiekty zamknięte (np. zakłady pracy) 400-500 osób/h
Czynniki wpływające na przepustowość przejścia osobowego:
- Sprawność działania systemu kontroli dostępu (brak zwłoki odczytu karty i wysłania sygnału sterującego do urządzenia).
- Znajomość systemu kontroli przejścia i doświadczenie w korzystaniu (np. stali pracownicy zakładu pracy).
- Zdyscyplinowanie co do przejścia wynikający z czynnika zewnętrznego (np. konsekwencje pracownicze w firmie, cel sprawnego przejścia na wyciągu narciarskim lub wejścia na stadion).
- Wspomaganie procesu uzyskiwania informacji przez osoby korzystające (np. piktogramy rysunkowe opisujące sposób odczytu biletu (zweryfikowania uprawnień do przejścia) umieszczone w pobliżu przejścia/urządzeń.
- Nadzór osobowy aktywnie uczestniczący i pomagający w organizacji ruchu osobowego (osoba nadzorująca, steward, pracownik ochrony).
- Warunki przejścia osobowego (np. opady atmosferyczne, oświetlenie, wygrodzenie).