Strefa przejścia – strefa obejmująca swym zakresem obszar, na którym planuje się miejsce przybywania i przemieszczania osób rejestrujących się w systemie kontroli dostępu i korzystających z kontroli wejścia. Strefa wejścia obejmuje swym zakresem strefę informacyjną i uporządkowującą ruch osobowy, strefę autoryzacji dostępu do sekcji przejścia, sekcję przejścia. Ciągami komunikacji w strefie przejścia powinny być jedynie ciąg komunikacyjny dla osób zmierzających do sekcji przejścia, ciąg komunikacyjny dla osób zmierzających od sekcji przejścia (np. osoby które nie otrzymały pozytywnej autoryzacji do wejścia), ciąg komunikacyjny dla służb nadzorujących (np. służby ochrony na stadionach lub innych obiektach sportowych). Ciągi komunikacyjne nie powinny się wzajemnie krzyżować i być odpowiedniej szerokości aby nie powodować zbytniego natłoku osobowego.
W celu uporządkowywania ruchu osobowego w strefie przejścia i zapewnienia bezpieczeństwa osób oraz prawidłowego korzystania z systemów kontroli wejścia oraz urządzeń należy zastosować:
- Rozwiązania techniczne tj. techniczne środki przekazu informacji (np. piktogramy informacyjne, regulaminy, wskazówki, instrukcje, oznaczenia) lub urządzenia techniczne (np. bariery stałe, bariery mobilne).
- Bezpośrednia kontrola i nadzór odpowiednich służb (np. służby ochrony na stadionie). Środki przekazu informacji powinny być dobrane w zależności od adresata informacji tj docelowej grupy osób korzystających z systemu i urządzeń (przykładowe kryteria: wielojęzyczność, nieokreślona grupa osobowa (np. obiekty użyteczności publicznej), dookreślona grupa osobowa (np. zakład pracy).
Informacje, które powinny być przekazywane w strefie przejścia dzielą się na:
- Szkolące w zakresie korzystania z systemu i urządzeń (np. sposób przyłożenia karty magnetycznej do czytnika, informacja, że na ramiona lub skrzydła urządzenia nie należy napierać przed uzyskaniem uprawnienia do przejścia, instrukcja użytkowania urządzenia).
- Zakazujące odpowiednie zachowanie się korzystającego (np. zakaz przejścia, zakaz wprowadzania psów lub przechodzenia z bagażem).
- Nakazujące odpowiednie zachowanie się korzystającego (np. oznaczenie przejścia dla rowerów, oznaczenie kierunku ruchu).
- Ostrzegające (np. oznaczenia wyłączenia strefy przejścia z użytkowania z powodu konserwacji, serwisu).
- Regulujące (np. regulaminy określające uprawnienia i obowiązki oraz sposób zachowania się osób przebywających w strefie chronionej tj. po przejściu przez system kontroli dostępu).
W strefie przejścia jedynymi ciągami komunikacji poza strefami wymienionymi wyżej powinny być:
- ciąg komunikacyjny dla osób zmierzających do sekcji przejścia,
- ciąg komunikacyjny dla osób zmierzających od sekcji przejścia (np. osoby, które nie otrzymały pozytywnej autoryzacji do wejścia),
- ciąg komunikacyjny dla służb nadzorujących (np. służby ochrony na stadionach lub innych obiektach sportowych).
Ciągi komunikacyjne nie powinny się wzajemnie krzyżować i być odpowiedniej szerokości, aby nie powodować nadmiernego natłoku osób. W celu właściwego zaprojektowania strefy przejścia na obiekcie oraz stworzenia właściwych warunków pracy dla systemu kontroli ruchu osobowego oraz urządzenia należy m.in.:
- Spełnić normy bezpieczeństwa dotyczące infrastruktury obiektu budowlanego (np. szerokości drogi ewakuacyjnej, możliwości opuszczenia strefy kontrolowanej w przypadku braku prawidłowej pracy systemu kontroli dostępu lub urządzenia, zapewnienia i ustalenie procedur zastępczego systemu kontrolowania ruchu osobowego).
- Zaprojektować infrastrukturę strefy wejścia w zależności od rodzaju przejścia i cech kontrolowanej grupy osobowej. (np. osoby z bagażem, dzieci, osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach inwalidzkich, lub osoby z wózkami do przewożenia towarów).
- Dobrać odpowiednią infrastrukturę wspomagającą pracę systemów kontroli ruchu osobowego i urządzeń (np. barierki naprowadzające, oznaczenia, informacje graficzne i wyświetlane).
- Zaprojektować odpowiednią ilość ciągów komunikacyjnych i ich wzajemną relację i funkcjonalności (np. brak krzyżowania się ciągów komunikacyjnych).
- Ustanowić właściwą współpracę z systemami kontroli dostępu, PPOŻ.
- Ustalić zasady dostępu i wspomagania przejścia oraz kontroli osób niepełnosprawnych i poruszających się na urządzeniach do ich przewożenia (np. wózek inwalidzki).
- Zapewnić odpowiednią przepustowość projektowanego przejścia do kontroli ruchu osobowego.
- Ustalić i dobrać urządzenia i infrastrukturę do wymaganego stopnia kontroli (np. podstawowa, standardowa).
- Zapewnić właściwą komunikację (sterowanie i analizę sygnału zwrotnego z urządzenia) przez system kontroli dostępu.
- Uzupełnić lub opracować plan ochrony obiektu uwzględniającego procedury dla sytuacji m.in. awarii systemu, powstawania zatorów przed urządzeniami, ewakuacji w przypadku zagrożenia.